24 de junio de 2008

Gamla ST -an


Den här ön är vårt favorit ställe, vi aldrig kommer att bli trött på det. Vi går runt några gånger under varje besök och oavsett hur många gånger är vi i STan, vill alltid stanna där, eller hur.

I söndags var igen omöjlighet att ta en lång promenad igenom Gamla STan. Vi såg en loppamarksskylt på Andralånggatan och du sa: skulle vi ta det. Vi gick dit och hittade ett annorlunda ställe, själv klar massa gamla saker. Plötslig du sa plutten kom hit och pekade på kånstiga "kina" tallrikar. Jag tänkte ok vad är det för speciell, men du läste min tanke. Hallå de är gamla och dyra, asså, fattar du det kompis (med blatte brytning, sa du detta). Ok, jag förtsatte med min tanke.

I hörnet var en gubbe upp 70 år. Han tittade på oss med ett mild leende. Du frågade till honom nåt kånstigt, eftersom var på talltikar en etikett som stod GRATIS. Jaså, hur skulle bli det sant, undrade du själva. Gratis alla de tallrika men va faaaaan dem är dyra, otrolig och omöjlighet sa du. Men du var nyficken och inte kunde fortfarande tro på det så du frågade igen till gubben i hörnet, är det sant.



Sen sa han, javisst om det står så där då är sant. Du vet, det finns folk med massa pengar och bara de vill göra bli glada andra personer med gåvor. Ta de då, nu är dem dina, sa han.

En roligt berättelse började då. Han tittade på oss och sa: jag har bott här i Gamla STan hella mitt liv och vi insåg det efterson inte kunde han veta var ligger Sollentuna som ligger en bite förut stan. Koversationen tog en del av historia, minnen, familj och personliga saker. Vi skulle inte fråga inte så mycket han vittnade sig som bög. Jag tackade dessutom insåg några gånger att jag är snygg och undrade om min ursprung.

Vi blev inbjudade för att fortsätta med vårt besök trappa ner. Herreguud!!! En piano, du sprang och jag nästa tvingade dig för att spela. Det var inte så svårt, du tog plats och spelade. MAGIC MOMENT för mig. Du tittade på mig mellan spel.

Jag tror att vi har hittat en ny vän, snart skulle vi åka dit. Andra specialt ställe bara för oss.

3 comentarios:

mangelacosta dijo...

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

? dijo...

Continuo ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
In English Please!

Anónimo dijo...

In english, spanish or french... please!